Liguified Petroleum Gas - LPG jsou zchlazené uhlovodíkové páry, které vznikají při výrobě benzínu, LPG je levný a přitom spolehlivý způsob pohonu automobilů. V České republice se k provozu vozidel využívá už od roku 1992 a v současné době je jedním z nejrozšířenějších alternativních paliv s velmi rozšířenou sítí čerpacích stanic. O provoy na LPG se již pár let zajímají i někteří velcí výrobci vozů například ŠKODA, Opel, Ford anebo Renault. Reagují tak na zvýšenou poptávku o přestavby na LPG.
Výhodou je zhruba poloviční úspora nákladů oproti benzínu. Motor je klidnější a tišší, méně se opotřebovává, protože karbonové usazeniny nemají šanci vzniknout, přičemž zplodiny mají nižší hodnoty a proto je i ekologičtější. U dlouhých zahraničních cest oceníte dvojnásobný dojezd s dvoupalivovým systémem.
Nevýhodou mohou být pořizovací náklady, dají se však vyřešit splátkovým prodejem. Přestavbou můžete ztratit záruku na vůz. Zavazadlový prostor se zmenší o nádrž. Vozidla s LPG nesmí parkovat v podzemních garážích.
Vznikají určité obavy, zejména mezi ženami inspirované s televize a tisku co dokáže výbuch propan-butanové láhve. Výbuch je vždy způsoben porušením bezpečnostních předpisů. Tyto obavy jsou zbytečné necháte-li si přestavět vozidlo v odborné firmě, která Vám do auta namontuje originální a schválené zařízení, a provede i následné proškolení uživatele vozidla. Plynová nádrž je při výrobě kontrolovaná tlakovou zkouškou, vybavená ventilem s tepelnou a tlakovou pojistkou. V případě nárazu při nehodě dojde k úplnému uzavření plynu multiventilem.
Vozidla vybavená karburátorem vystačí s jednoduchým systémem, centrálním směšovačem jehož hlavní výhodou je nízká cena cca 10.490,- Kč.
Vozidla se vstřikováním a řízeným katalyzátorem je třeba doplnit řídící jednotkou, cena přestavby od 15.990,-Kč.
Systém sekvenčního vstřikování je určen pro modernější automobily, tento systém zaručuje přesné dávkování směsi při všech režimech motoru. Při použití tohoto systému se spotřeba i výkon motoru při provozu na plyn blíží pohonu na benzín. Cena za montáž tohoto systému se pohybuje od 24.990,-Kč.
Druh motoru | orientační cena |
---|---|
sací s karburátorem | od 10.490 Kč |
sací s mono a vícebodovým vstřikováním | od 15.990 Kč |
sekvenční se 4mi válci | od 24.990 Kč |
sekvenční se 6ti válci | od 29.990 Kč |
sekvenční s 8mi válci | od 32.990 Kč |
sekvenční s 10ti válci | od 63.990 Kč |
Cena přestavby se odvíjí od toho jaký systém bude použit, od jakého výrobce zařízení, záleží na typu a velikosti nádrže LPG a jaká firma přestavbu provede. Rozhodnete-li se šetřit přechodem na LPG asi byste neměli začít tím, že budete chtít za každou cenu ušetřit na nákladech zařízení na jeho montáž. Pár tisícovek úspor za přestavbu provedenou z nejlevnějších dílů se může při provozu docela prodražit.